Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Inspiraatiota ja inspiroitumista...

Wednesday, April 22, 2009

Inspiraatiota ja inspiroitumista...

Päivän pressitoimistokierroksella törmäsin Gina Tricotin neuleeseen, josta on tullut jo pienoinen puheenaihe. Inspiroitumisen, kopioinnin ja suoran plagiaatin välinen ero on tietty veteen piirretty viiva. GT:n reikäneuleläntein koristeltu paita on kuitenkin niin yksyhteen Alexander Wangin lievää hypetystä heti näytöksen jälkeen aiheuttaneen neuleen kanssa, että asiassa ei liene mitään epäselvää...


Toisaalta ihan kiva, että tavallisilla tallaajillakin on mahdollisuus hankkia coolia suunnittelua. Toisaalta tuntuu pikkuisen epäilyttävältä, mahtaako GT:n paidassa olla ihan samaa fiilistä kuin aidossa Wangissa. Itse olen melkein sen kannalla, että jätän suorat kopiot kaupan hyllylle ja säästän mielummin, jotta voin hankkia alkuperäisen. Mutta välillä mietin, että mistä sitä tietää herra Wangin inspiraation lähteitä? Ehkä se olikin jokin paikallinen gina tricot, joka keksi ensimmäisenä tehdä harmaameleerattuja pitkiä neulepaitoja epämääräisin harsomaisin yksityiskohdin läntitettynä? Ehkä Alexander Wang hieroo käsiään, kun hokasi pienen halppiskaupan idean ja muutti sen ylelliseksi high fashioniksi. Ja nyt me täällä sitten suunnittelemme särkevämme säästöpossumme sen vuoksi, vaikka GT:stä saisi paremmin "alkuperäistä" vastaavan luomuksen...

Mitä mieltä olet ketjujen high fashion -kopioista? Toimiiko vai jätätkö muille?

Labels: ,


Comments:
Mä jätän kyl näin suorat "lainat" muille. Pohdiskelin tätä juurikin H&M:n alerekin ääressä (mikä on luontevin paikka kvasifilosofointiin) - niillähän oli A.W. "inspiroitunutta", puretun näköiseksi neulottua tunikaa talvella, nyt ainakin täällä varmaan koko varasto alessa. Se näytti melko kivalta, mutta se oli 100 % akryyliä, eli voi vaan kuvitella, miten "Mukava" sähköinen tunika on tarrautuessaan sukkahousuihin/leggareihin, ja kesällähän sitä ei vois käyttää ollenkaan... Noi suorat kopioretkut on ehkä näiden ketjujen tuotannon sielä pahimmasta päästä, ainakin mun silmissä: selkeä trendi ikääntyy niin nopeasti, ja kun ne tehdään mahd. muovisista/kulahtavista matskuista, niistä ei ole oikein edes kenenkään "omiksi jutuiksi".

Mitä siihen alkup. reikäneuleeseen tulee, veikkaan edelleen, että joku Alexanderin lähipiirin cooli chicksi on kierrättänyt punkkari-ideaa korjata rikkimennyt/itse revitty harsokankaalla, ja sit suunnittelija on siitä "inspiroitunut".
 
Missä tukholmassa myydään Swedish Hasbeensejä ja paljonko ne maksaa siellä? :)
 
Mie oon monesti miettiny ihan samaa! Mut oon päätyny siihen että loppujen lopuks samoja ideoita kierrätetään ympyrää jatkuvasti, niin mikä on sitten sitä alkuperäistä ja aitoa..? Ja pakko kyllä myöntää, että yleensä ketjujen muunnokset on sen verran kaupallisempia, hillitympiä ja yleensä myös käytettävämpiä versioita kun high end, olkoon sitten alkuperänen idea sieltä tai ei.

Ja toisekseen, kun on vähitellen oppinut minkälaisissa vaatteissa viihtyy ja haluaa kulkea, niin niihin voi mieluusti laittaa vähän enemmän rahaa, mutta kaikki omaan tyyliin sopivat trendihärpäkkeet ostan mieluummin halpana. Niitä raaskii sitten parin vuoden päästä myydä susirajan kirpputoreilla pois;D
 
Itse voin kyllä hyvin ostaa edullisiakin vaatteita ketjuliikkeistä. Minusta niitä on kiva yhdistellä hiukan kalliimpiin juttuihin.
Mutta en itse osta ihan suoria kopiojuttuja. Oikeastaan en ostaisi sellaisia alkuperäisiäkään juttuja joita kopioidaan massoittain. Eli niitä suurimpia it-juttuja. Kuten oli esim Guccin kultaniittikengät, Wangin timanttisandaalit jne.
 
Mä tarkotin Balenciagan sandaaleja :)))
 
Sugar Kane: Yksi suurimpia eroja halpisketjujen ja kalliimpien merkkituotteitten välillä onkin just käytetyt materiaalit. Ja toinen on tietty työn laatu. Hyvästä materiaalista ja laadukkaasta työstä sitä maksaa ihan mielikseen.

Anonymous: Ainakin PUB, Wardrobe ja Tjallamalla myy niitä. Varmaan monet muutkin, kun ovat nyt niin hitti. Mitähän nuo kustantaisivat? Luullakseni jotain 60-70 euroa.

Suhkur: Itsekin ostan mielellään halpana just sellaiset jutut, jotka tiedän, että ne on vain yksiä bileitä tai yhtä tapahtumaa varten. Ihan suoria kopioita yritän välttää, mutta joskus se on melkein mahdotonta.

Malia: Tuossa on sun kanssa samaa mieltä todellakin! Eli ne jutut, mitä kopioidaan tosi paljon, menettävät vetovoimaansa aitoinakin.

- ajattelin, että tarkoitit niitä Balmainin hype-sandaaleja... mutta I got the point! :)
 
Todellakin jätän muille! Jos ei ole aitoon varaa olen mielummin ilman :)
 
Tämä on mielenkiintoinen aihe, jota on tullut itsekin pohdittua siitä lähtien kun lehdessä x oli juttua kalliista huonekaluista vs. halvemmista, mutta samannäköisistä.

Tähän mennessä pohdinnan tuloksena on se, että ainakaan minulle aito tuote ja kopio eivät ole toisiaan korvaavia tuotteita.

Aidossa maksaa ne raaka-aineet, laatu, jakelu jne, mutta ennenkaikkia se aineeton lisäarvo, tulkoot se sitten puhtaasti merkistä tai siitä, millaiset ihmiset tuotetta käyttävät eli millaiseen joukkoon ihminen liittää itsensä käyttäessään tuotetta.

Halvemmassa versiossa toki maksaa ne raaka-aineet yms. (joskin vähemmän) mutta se aineeton lisäarvo on yleensä pienempi, mikä näkyy myös halvempana hintana. Toisin sanoen siis kalliimassa versiossa on ominaisuudet x, y ja z, kun taas halvemmassa a, b ja c, vaikka ne ulkoisesti saattavatkin näyttää samoilta.

Syy, miksi en itse koe halvempien versioiden ostamista kovinkaan tuomittavana on se, että ensinnäkin monilla kuluttajilla ei kumminkaan olisi varaa alkuperäiseen eli halvemman version ostaminen ei ole kalliimaan myyjältä pois, koska kauppoja ei kumminkaan olisi tullut.

Pidän kumminkin oikeudenmukaisena sitä, että alkuperäisen ja kalliimman tuotteen myyjällä olisi edes hetki aikaa myydä tuotetta "yksin" eli niitä halvempia kopioita ei samantien tulisi markkinoille. Mutu-pohjalta luulen, että kalliimman tuotteen ostajille kohtalaisen tärkeää on se, että he voivat edes hetken ajan olla niitä edelläkävijöitä, jotka pukevat päälleen uusimpien trendien mukaiset (kalliit) vaatteet. Ihan teorioiden pohjalta noihin luksustuotteiden arvon suuri osa on se, että ne ovat vain tietyn ryhmän saatavilla ja mielestäni olisi kohtuullista, että näin myös olisi myös käytännössä.

Tiivistettynä siis on ihan ok, ostaa halvempi versio, mikäli se ei sodi omia periaatteita vastaan, mutta alkuperäisen mallin luojalla tulisi olla oikein olla markkinoilla edes lyhyen aikaa yksin. Ja toki homma menee epäreiluksi siinä tapauksessa, mikäli halvempaa tuotetta myydään kalliimpana eli valehdellaan tuotteen alkuperästä.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen aihe (mikä varmasti näkyy tämän postauksen pituudesta) ja on aina mukava lukea pohdintoja siitä, miten muut asian kokevat :)
 
Anonymous: Tuohon tyyliin itsekin ajattelen, tosin aina siihen ei ole varaa.

Anonymous: Osuit asian ytimeen mielestäni! Kun ostetaan jokin tuote, vaate, huonekalu tms. sisältyy ostokseen niin paljon muutakin kuin itse tuotteen funktionaalinen olemus - siis miten se täyttää kuluttajan tarpeen. Tästähän muodissa on pitkälle juuri kysymys. Eli mielikuvista, fiiliksestä, glamourista, aineettomista lisäarvoista, jotka liittyvät itse tuotteeseen. On tärkeää tehdä hankintoja, joiden lähettämät signaalit oma viiteryhmä osaa lukea. Mun mielestäni on kuvaavaa, että yksi ystäväni puuskahti kerran Marc Jacobsin ballerinoja sovittaessaan, "(kotipaikkakunnallani) nämä menisivät ihan hukkaan". Eli on turha satsata, jos kukaan ei sitä ymmärrä.

Sen sijaan en oikein tiedä, onko mahdollista antaa alkuperäisen tyylin keksijälle varsinaisesti kopiosuojaa. Muotoilussa asia on vähän eri, mutta muodissa tulee niin harvoin jotain samalla tavalla uutta, että sitä voisi samoilla perusteilla suojella. Toki suorat merkki-plagiaatit ovat asia erikseen. Mutta esim. tän mun jutun GT-paita ja Alexander Wang on esimerkiksi musta ookoo, koska näiden tuotteiden kohderyhmät eivät todennäköisesti kohtaa muuta kuin haaveiden tasolla. Siis GT:ssä shoppaileva tyttö ei tosiaankaan jätä AW:n paitaa ostamatta vain siksi, että sitä sattuu saamaan halvemmala GT:stä. Päinvastoin voisin kuvitella, että AW on tyytyväinen, kun tällä tavoin lisätään hypetystä hänen tuotemerkkinsä ympärillä...

Mielenkiintoinen aihe kieltämättä! :)
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?