Wednesday, November 05, 2008
Why red?
On ihan mahtavaa, kun tuotemerkkeihin ja brandeihin liittyy tarina. Ihan kuin pieni inhimillinen tarina herättäisi tuotteet eloon ja antaisi niille historian. Yksi ruotsalaisista lempparimerkeistäni Acnen, Dagmarin ja Hopen ohella on Whyred. Whyredin nimeen liittyy hauska tarina:
Whyred on saanut nimensä yrityksen perustajan Roland Hjortin isoisän, taiteilija Sven X:et Erixonin, inspiroimana. Värikylläisestä taiteestaan tunnetulta taiteilijalta kysyttiin haastattelussa 50-luvulla tämän lempiväriä, johon X:et Erixon vastasi ihmetellen outoa kysymystä "Red". Toimittajan jatkokysymykseen "Why red?", taiteilija vastasi "Well...blue then".
Vaikka Whyredin voikin tunnistaa selkeiden linjojen ja funktionaalisen suunnittelun ansiosta helposti tämänhetken ruotsalaiseen koulukuntaan kuuluvaksi, tietty oman tien kulkeminen ja kyseenalaistaminen on kuitenkin merkille ominaista. Esimerkiksi viime kesäkuussa esiteltyjen ruotsalaissuunnittelijoiden kevät/kesä 2009 mallistojen joukossa Whyred oli selkeä poikkeus vallinneesta mustanpuhuvasta ja harmaan sekä maan sävyjen skaalassa liikkuvasta valtavirrasta.
Kapea yleisvaikutelma ja höystettynä rennolla bf-bleiserillä ja koroilla on tyyli, joka noudattaa muotia seuraavan suuren yleisön käsityksiä ensi kevään - tai miksei jo tämän syksyn ajankohtaisesta pukeutumisesta. Whyredin tulkinta lisää kokonaisuuteen aavistuksen kepeyttä ja iloa - ilman että tehtäisiin kompromisseja teinityylin suuntaan. Kovin ryppyotsaisiksi ei voi väittää turkooseja satiini-chinoja tai Love-kirjailuin koristeltua farkkutakkia...
(siedettävien catwalk-kuvien ottaminen kakkosrivistä on käytännöllisesti katsoen mahdotonta. Enkö voisi saada vakituista paikkaa ykkösrivistä?? PLZ?)
Whyredin kohderyhmää ovat aikuiset, yksilöllisesti ja tyylikkäästi pukeutuvat ihmiset, jotka haluavat, että vaatteet ovat käytännöllisiä ja moderneja. Tärkeää on myös se, että eri mallistojen osat ovat yhdisteltävissä keskenään, jolloin asujen elinikä on huomattavasti yhtä sesonkia pidempi.
Selästä avoin musta kotelomekko edustaa Whyredin perusfilosofiaa: modernia, tyylikästä ja käyttökelpoista with a twist!
Whyredin tämän syksyn mallistoja voi ihailla täällä. Ja kyllä, heidän nettikauppansa toimittaa myös Suomeen..
Whyred on saanut nimensä yrityksen perustajan Roland Hjortin isoisän, taiteilija Sven X:et Erixonin, inspiroimana. Värikylläisestä taiteestaan tunnetulta taiteilijalta kysyttiin haastattelussa 50-luvulla tämän lempiväriä, johon X:et Erixon vastasi ihmetellen outoa kysymystä "Red". Toimittajan jatkokysymykseen "Why red?", taiteilija vastasi "Well...blue then".
Vaikka Whyredin voikin tunnistaa selkeiden linjojen ja funktionaalisen suunnittelun ansiosta helposti tämänhetken ruotsalaiseen koulukuntaan kuuluvaksi, tietty oman tien kulkeminen ja kyseenalaistaminen on kuitenkin merkille ominaista. Esimerkiksi viime kesäkuussa esiteltyjen ruotsalaissuunnittelijoiden kevät/kesä 2009 mallistojen joukossa Whyred oli selkeä poikkeus vallinneesta mustanpuhuvasta ja harmaan sekä maan sävyjen skaalassa liikkuvasta valtavirrasta.
Kapea yleisvaikutelma ja höystettynä rennolla bf-bleiserillä ja koroilla on tyyli, joka noudattaa muotia seuraavan suuren yleisön käsityksiä ensi kevään - tai miksei jo tämän syksyn ajankohtaisesta pukeutumisesta. Whyredin tulkinta lisää kokonaisuuteen aavistuksen kepeyttä ja iloa - ilman että tehtäisiin kompromisseja teinityylin suuntaan. Kovin ryppyotsaisiksi ei voi väittää turkooseja satiini-chinoja tai Love-kirjailuin koristeltua farkkutakkia...
(siedettävien catwalk-kuvien ottaminen kakkosrivistä on käytännöllisesti katsoen mahdotonta. Enkö voisi saada vakituista paikkaa ykkösrivistä?? PLZ?)
Whyredin kohderyhmää ovat aikuiset, yksilöllisesti ja tyylikkäästi pukeutuvat ihmiset, jotka haluavat, että vaatteet ovat käytännöllisiä ja moderneja. Tärkeää on myös se, että eri mallistojen osat ovat yhdisteltävissä keskenään, jolloin asujen elinikä on huomattavasti yhtä sesonkia pidempi.
Selästä avoin musta kotelomekko edustaa Whyredin perusfilosofiaa: modernia, tyylikästä ja käyttökelpoista with a twist!
Whyredin tämän syksyn mallistoja voi ihailla täällä. Ja kyllä, heidän nettikauppansa toimittaa myös Suomeen..
Labels: Muoti
Comments:
<< Home
kunpa kaikilla brändeillä olisi tarina. tai parmeminkin, kunpa kaikki brändit suostuisivat kertomaan tarinansa.
Aarikalla on myös ihana tarina, joka tekee mielestäni brändistä houkuttelevamman, vaikka tuotteet eivät minun tyylisiäni olekaan.
Aarikalla on myös ihana tarina, joka tekee mielestäni brändistä houkuttelevamman, vaikka tuotteet eivät minun tyylisiäni olekaan.
Kävin nettikaupassa haaveilemassa ihania vaatteita. Siellä ei vain ole mitään ohjeistusta noista kokoasioista. Osaatko sanoa esim. minkälainen niiden M on "normaaliin" verrattuna tai onko jollain muulla kokemusta kyseisen putiikin vaatteiden koista?
Vali: Olen ihan samaa mieltä! Coca Colakin (jopa) muuttuu inhimillisemmäksi, kun kuulee tarinan yrteistä juomaa kokkailevasta apteekkarista. :)
Sus: On kokemusta! Whyredin koot ova erittäin "normaaleja" tai eivät ainakaan pieniä. Varsinkin väljistä vaatteista kannattaa ottaa pienempi koko, jos oma kokosi on kahden koon välillä. Eli, jos olet pieni M kannattaa vartalonmyötäisistä vaatteista ottaa M, mutta löysistä S on todennäköisesti parempi. :)
Post a Comment
Sus: On kokemusta! Whyredin koot ova erittäin "normaaleja" tai eivät ainakaan pieniä. Varsinkin väljistä vaatteista kannattaa ottaa pienempi koko, jos oma kokosi on kahden koon välillä. Eli, jos olet pieni M kannattaa vartalonmyötäisistä vaatteista ottaa M, mutta löysistä S on todennäköisesti parempi. :)
<< Home