Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Seat Ibiza -lanseerausbileet

Friday, August 29, 2008

Seat Ibiza -lanseerausbileet

Eilinen häppening, Seat Ibizan lanseeraustilaisuus, oli yllättävän mielenkiintoinen tilaisuus. Tosin suhteeni autoihin ei muuttunut yhtään sen vähemmän pragmaattiseksi, mutta muuten aloin miettiä moniakin markkinointiin liittyviä kysymyksiä. Aikuiset, työssäkäyvät, itsenäiset naiset ovat suuri, mutta hankala kohderyhmä. Itsenäinen, kriittinen ja skeptinen nainen ei halua tuhlata rahojaan tyhjään imagoon vaan haluaa täyden vastineen rahoilleen.
Mikä ei ole mielestäni mitenkään ristiriidassa sen tosiasian kanssa, että tässä autotilaisuudessa esitteen tutkituin sivu oli auton värikartta. Nykyteknologian aikana kuvittelisi kaiken toimintaan liittyvän olevan kunnossa, jolloin ainoa, mihin oikeasti voi vaikuttaa, on auton väri.
Autofirman edustajat olivat sangen kiinnostuneita, kun kerroin Nissan Micran bloggareille suunnatusta markkinointikampanjasta ja Micra Cuts -blogista. Varsin kohtuullinen tapa saavuttaa vaikea female professional -kohderyhmä.
Seat on kuulemma alunperin Espanjalainen merkki. Ihan uutta Mintulle, mutta teemaan sopivat tapakset maistuivat kyllä mahottoman hyviltä. Erityisesti halstrattuun pekoniin käärityt viikunat... I know, I'm bad!! :D
Trendiluennolla esitellyt tärkeimmät lähitulevaisuuden trendit tuntuivat niin itsestäänselviltä, että niiden on pakko pitää paikkansa. Kolme vahvinta kuluttajakäyttäytymisen trendiä kuuleman mukaan ovat:

1. Ympäristöminimalismi. Voimakkain piirre on kestävien hankintojen tekeminen vastakohtana "käytä kerran ja heitä meneen" -periaatteelle. Ympäristöajattelusta tulee perusnormi, jolloin kertakäyttökulutuksesta tulee paheksuttavaa. Vanhojen materiaalien (pellava ja villa vaatteissa, mänty (jaiks!) sisustuksessa) paluu.

2. Viva Vintage. Kaipuu turvalliseen menneisyyteen. Tyyli-inspiraationa vanhempien ja isovanhempien 50- ja 60-luku. Kulutus suuntautuu sekä aidosti vanhoihin että aikakauden henkeä huokuviin tavaroihin.

3. Henkilökohtaisuus. Tarina tuotteen takana on tärkeä. Miksi juuri tämä tuote on olemassa? Miksi suunnittelija on yhdistänyt keltaista pleksiä ja mustaa samettia? Haluamme olla viiteryhmämme hyväksymiä, mutta kuitenkin individualisteja. Voinko lisätä oman kädenjälkeni tuotteeseen?

Labels: ,


Comments:
Tuo oman kädenjälki-idea olisi hieno, jos se saataisiin auton sisä- ja ulkovärin suunnitteluun. Joskus tuntuu, että autot ovat vähän tylsiä sisältä. Lisäksi kaikki automerkit ovat esim. värikartoiltaan aika samanlaisia. Luulisi, että tähän kannattaisi panostaa, jos naiset koetaan suureksi kohderyhmäksi.
 
Siru: Tuntuu siltä, että juuri tuohon suuntaan ollaan menossa. Kyllä Seat Ibizankin edustajat olivat kovin ylpeitä, että pysytivät tarjoamaan niin monta eri värivaihtoehtoa autolle. Tosi pelkkä väri ei nyt vielä tee autoa kovin persoonalliseksi...
 
Olen huomannut, että volvo-Renault yrittää myös tavoitella naissegmenttiä: Lehdessä mainostetaan, että jos ole juoksemassa Tjej-mileniä, niin olet tervetullut Volvo-Renault-liikkeeseen numerolappusi kanssa, niin saat ilmaisen lounaan! Kuinkakohan onnistunut tollanen kampanja on? t. ANu
 
Anu: Enpä usko, että kovinkaan moni on hillittömän vaikuttunut ilmaisesta lounaasta. Ilmeisesti tavoite onkin nousta ylemmäksi muistin kerroksissa. Eli tjej-milenin juossut nainen autopäätöstä miettiessään muistaa alitajuisesti Volvon kyseisen tarjouksen myötä, vaikka ei ikinä olisi lounalla käynytkään. Lisäksi yhteys tjej-mileniin tuo mieleen positivisia assosioita. Jotenkin näin luulen heidän funtsivan. Lounaan tarjoaminen on "kiva ele" joka jää mieleen paremmin kuin pelkkä mainos...
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?